Samhällstjänst

söndag 7 november 2021

Sten Ström

Inom området Samhällstjänst stöder Uppsala Rotaryklubb bland annat Uppsala Stadsmission genom ett årligt bidrag.

Dessutom säljer klubben, via vår tidigare president, Anders Alberius, gåvokort till Stadsmissionens matkassar för 300 kronor/styck. Passa på och köp gåvokort  – perfekta som födelsedagspresent eller julklapp!

Familjer i Uppsala, som lever med små – eller inga – ekonomiska marginaler, kan abonnera på en matkasse per vecka under ett år. För detta betalar de själva 250 kronor.

Att summan 550 kronor räcker till nästan femtio bärkassar med mat och hygienartiklar beror på att innehållet är skänkt av flera stormarknader i Uppsala – det är fråga om skadade förpackningar eller näraliggande bäst-före-datum. Varorna hämtas dagligen av ett par volontärer i Stadsmissionens skåpbil. Sedan sorteras allt på Matcentralen av en grupp arbetslösa, som på det sättet får hjälp att komma in på arbetsmarknaden, tillsammans med flera volontärer.

Om du vill hjälpa till med körning eller med sortering på Matcentralen, hör av dig till samordnaren Johanna Wahlby. Om du är medlem i vår klubb ber vi dig också meddela Anders Alberius, som är klubbens ansvarige för Samhällstjänst, så att vi får kännedom om medlemmarnas bidrag till klubbens sociala arbete.

Klubbens nuvarande president, Sten Ström, har hämtat proviant från stormarknader till Matcentralen.

Johanna Wahlby och medarbetarna på Matcentralen kontrollerar, sorterar och packar om dagens leverans till matkassarna (som syns i bakgrunden).