Klubben har ett stort engagemang i Rotary Peace Fellows

tisdag 12 januari 2021

Kristina Östberg Eriksson

Stadsmissionen, Diakonicentrum och att vara värdförälder för en Rotary Peace fellow är några exempel på ideellt arbete i klubben.

Många universitet ansökte om att få bli ett Rotary Peace Center och Uppsala Universitet, som ansågs ”outstanding”, valdes i mycket hård konkurrens. Uppsala är en av sex Peace centers och utsågs 2012. Övriga Peace Centers finns på Duke University, NC, USA, International Christian University, Tokyo, University of Bradford, England, University of Qeensland, Australien, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand (3 månaders program) och Makarere University, Kampala, Uganda (för de som studerar eller bor i området). De två sistnämnda är certifikatutbildning, inte mastersutbildningar.

Rotary Peace Fellowships är Rotary Foundations främsta stipendium, ett stipendium som innebär att ca 100 studenter per år- utsedda i hård konkurrens från hela världen - får studera freds- och konflikthantering vid ett ledande universitet. Utbildningen varar under 2 år och leder till en masterexamen i ämnet. Stipendiet innebär att alla kostnader är betalda.

Idag finns ca 1400 examinerade studenter - alumner -  och av dessa arbetar ca 95 % inom freds och konflikthanteringsområden i alla världsdelar. Alla dessa 1400 alumner bildar ett nätverk i fredens tjänst, tack vare Rotary.

Stipendierna finansieras av generösa rotarianer över hela världen. Vill du läsa mer gå in på rotary.org och ”our programs”.

Vi är flera värdföräldrar i klubben; Mats Engman, Hillevi Engbrandt, Catherine Bråkenhielm, Carin Bergh Wihed, Lars Erni, Björn Lindé och jag.

Vad gör man som värdförälder?

Jag och min stipendiat, Joanna Nakabiito, träffas för att äta mat och prata. Det känns ännu viktigare nu när all hennes undervisning är online. Vi har skapat en rutin. Joanna kommer hem till mig och vi tar bilen till Gottsunda där vi beställer varsin pizza. Sen åker vi hem till mig och pratar några timmar. Jag har tyvärr inte kunnat presentera henne för mina barn och barnbarn ännu pga corona, men det blir senare i vår. En helg besökte vi älgparken i Gårdsjö för Joanna är fascinerad av vårt stora djur älgen. Nu i vår ska vi åka till min stuga på Väddö, då får hon vara med om det enkla livet i en röd liten timmerstuga.

Joanna är ”stipendiatambassadör” för distrikt 2320 (bla. Norrbotten), vilket är en fullträff eftersom jag kommer från Boden. Jag och DG Lars-Olov Söderström planerar en resa upp till Norrbotten i sommar. Tänk att få visa Boden, Luleå, träffa rotarianer, se midnattssolen, Storforsen, kanske gå ner i gruvan i Kiruna – det är en dröm även för mig.

Du som skulle tycka att det är intressant att vara värd för en stipendiat som kommer augusti 2021, kontakta någon av oss eller Tore Samuelsson, tel 070-5347041
20210112/ Kristina Östberg Eriksson, tel 0708-257259

Här är en film om stipendiaterna: