Internationell tjänst: stöd till barnhem i Rumänien

tisdag 18 maj 2021

Dinu Dunca

Flera rotarianer från Uppsala har följt med till Maramures, Transsylvanien, Bukarest och Donau tillsammans med mig.

För 4 år sedan besökte sex rotarianer från vår klubb Maramures län där bl a finns åtta stavkyrkor i ek på UNESCOs arvlista, två stora naturreservat: Tuppens kam, 800 ha och ett Biosfere reservat Rodna på 46900 ha.

I den stora byn Desesti, Maramures, träffade vi 12 föräldralösa barn i prästen Ioan Ardeleans familjehem.

Under samma resa blev vår Uppsala Rotaryklubb vän med Baia Mare (Den stora gruvan) Rotaryklubb.

Under november samma år körde jag ner ca 10 kbm hjälp i form av kläder, ritmaterial, leksaker till barnhemmet, delvis insamlade av våra klubbkolleger.

Representanter från den rumänska klubben besökte vår klubb för 2 år sedan. Samma år samlade vår klubb ca 17000 kr och hjälpte barnhemmet på plats med renovering av elsystemet under ledning av mig.

Under januari 2021 samlade vår klubb bla två stationära datorer, en laptop och åtta mobiler. Dessa skickades ner till Baia Mare Rotaryklubb  i syfte att hjälpa föräldralösa barn med onlineundervisningen.

Flera rotarianer från vår och andra Rotary klubbar  från Uppsala följde också med för 3 år sedan till Transsylvanien, Bukarest och UNESCOS naturreservatet och Donaus delta.

Vår klubb har ett uppskjutet projekt, nämligen trädplantering i Maramures län i norra Rumänien. Återkommer om detta när läget har förändrats.
Dinu Dunca