Tack för mig, och stort Lycka till, Dinu!

torsdag 24 juni 2021

Sten Ström

Så kunde delar av Uppsala Rotaryklubb  ä n t l i g e n  mötas igen! Den 16 juni firade vi Våravslutning i Samariterhemmets gamla fina samlingssal. Efter en skål i mousserande vin kunde de 29 närvarande medlemmarna (av de fyra, som deltog via zoom hade någon ett glas till reds framför skärmen!) glädja sig åt att återse varandra, avnjuta en läcker sommartallrik och marängtårta med färska bär samt vara med om det digra programmet:

Vi hyllade tre Paul Harris Fellows och gratulerade de närvarande bland de 26 medlemmar som hade fyllt jämnt eller halvjämnt under året men inte blivit bjudna på kvartalstårta. Vi välkomnade tre av de nya medlemmarna, som nu fick sina Rotary-pins, och vi avtackade Catherine Bråkenhielm, som avgick ur styrelsen efter sin tid som Past President. (Lina Sors Emilsson avtackas i augusti). Varmt tack, Catherine! Vi lottade ut tre presentkort till Hambergs fisk bland de 89 lotterna, som gav ett överskott på drygt 1 000 kronor till trädplantering i samarbete med vår rumänska vänklubb i Baia Mare, och så trakterades vi med både fanfarer och musik – såväl Tjajkovskij som jazz –framförda av Ulf Johansson Werre:

Därefter var det dags för mig att överlämna Presidentkedjan till Dinu Dunca:

Det känns lite vemodigt att mitt eget presidentår ”redan” är slut, och nog hade jag önskat att vi hade kunnat ses mer i klubben. På grund av pandemin blev flera aktiviteter inställda, till exempel luciakaffet, poliokonserten och vårutflykten, men både styrelsesammanträden och veckomöten har kunnat genomföras digitalt. Några av medlemmarna har haft lättare att delta i dem, andra svårare, men vi som satt framför skärmen kunde glädja oss åt lika hög kvalité på föredragen som vanligt. Flera har berättat hur roligt det var att de, tack vare ”mingel-grupperna” lärde känna flera andra medlemmar som de aldrig hade talat med tidigare. Hoppas det kan inspirera alla att, som goda Rotarianer, rotera bland borden när vi förhoppningsvis snart kommer att kunna återgå till fysiska veckomöten.

Nu vill jag säga ett Varmt tack till er alla för ett fantastiskt roligt presidentår, och ge Dinu ett riktigt Stort lycka till som vår nye President!!

Sten Ström, Eder (numera Immediate Past) President